Den där maten...

I kväll har Linda och jag tagit 5km:arn på berget! Herrejisses så duktiga vi är! Sprang och gick i omgångar i och för sig, men det är i alla fall en bra början!
Just det, jag fick frågan om jag kunde lägga ut recepten på mina mästerverk! SJÄLVKLART!
Potatissallad
Jag ger inga exakta mått här för jag höftade lite.

Färskpotatis
Gräddfil
Majonäs
Dijonsenap
Gräslök
Persilja
Purjulök
Salt och peppar

Ja, potatisen ska ju då vara kokt och kall. Skiva den i lagom stora bitar och lägg i en skål. Ta en annan skål och lägg i gräddfilen, lite majonäs (jag tror inte jag hade mer är max två matskedar till 5dl gräddfil) och 2msk dijonsenap och blanda runt. Grovhacka persilja och gräslök (efter behag) och rör i. Skär purjulöken och släng i även den tillsammans med salt och peppar. Häll smeten(?) över potatisen och vänd försiktigt ihop det så att inte det blir potatismos av hela kalaset! Voiála!


Coleslaw

Vitkål
Morot
Creme fraiche
Majonäs
Dijonsenap
Salt & peppar

Riv moroten och lite vitkål och lägg i en skål. Blanda ner 1/2 dl creme fraiche, någon matsked majonäs (egentligen skulle det vara lika delar men jag är inget majonäs-fan så jag tog mindre av det) och 1msk dijonsenap. Salta och peppra! Klart!

Örtmarinad

1 dl Olivolja
Citronsaft
1 tsk Citronskal
Persilja
Färsk Basilika
1 Vitlöksklyfta
Salt & Peppar

Häll olivoljan i en liten skål. Finhacka dom färska örterna och rör i. Riv citronskalet och rör i tillsammans med lite pressad citron och en pressad vitlöksklyfta. Salta och peppra. Och så bara lägg kycklingbitarna i marinaden ett bra tag.

Vill ni ha mer mattips ska ni antagligen inte kolla in här mer utan klicka er i stället in på min systers matblogg: rebeccalagarmat.blogg.se
Där brukar jag själv kika in när jag behöver hjälp med recept. Tex. hennes goda kladdkaka med chokladtryffel eller balsamvinägerkycklingen där jag skulle kunna äta såsen med sked.

Kommentarer
Postat av: mamma

Duktigt ;))

2011-06-14 @ 08:07:07
Postat av: Rebecca

mmmmm Gottigottgott!

2011-06-14 @ 10:03:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0